Images

ၿမန္မာ၀တၳဳတိုမ်ားသမိုင္း



ကၽြန္မ သတင္းစာကိုေကာက္ကိုင္မိလိုက္ေတာ့ ထူးၿခားတာတစ္ခုကို သတိထားမိသြားသည္။ တၿခား ေတာ့မဟုတ္။ ကၽြန္မတို ့မမွီလိုက္သည့္ စာေရးဆရာၾကီးတစ္ခ်ိဳ ့၏ စာေပလက္ရာမ်ားကို အခန္းဆက္သ႑ာန္ ၿဖင့္ ထည့္သြင္းလာၿခင္းၿဖစ္သည္။ ထို ့အတြက္ စာအုပ္ရွာမရသူမ်ားအတြက္ေကာ ယခင္ေခတ္ စာေရးသူမ်ားကို မသိရွိေသးသည့္ လူငယ္မ်ားအတြက္ပါ မ်ားစြာနွစ္ၿခိဳက္ေစလိမ့္မည္ၿဖစ္သည္။
ယေန ့လူငယ္အမ်ားစုသည္ စာဖတ္ၿခင္းကို စိတ္၀င္စားလာၾကၿပီး ခုေခတ္ေပၚ၀တၳဳမ်ားနွင့္ ဘာသာ ၿပန္မ်ားေလာက္သာ သိရွိသူမ်ားသည့္အတြက္ ေရွးေဟာင္းၿမန္မာစာေပရွိ ၀တၳဳတိုေလးမ်ား၏ အစနွင့္ ၀တၳဳတို ဖဲြ ့ႏြဲ ့ခဲ့သူ စာေရးဆရာၾကီးမ်ားတခ်ိဳ ့ကို မွတ္သားသိရွိေစရန္ ၿမန္မာ၀တၳဳတိုမ်ားနွင့္ပက္သက္ၿပီး ေရးသား တင္ၿပလိုပါသည္။
စင္စစ္မွာ ၀တၳဳတိုဆိုသည္မွာ အေၾကာင္းအရာ အၿဖစ္အပ်က္တစ္ခုခုအေၾကာင္းကို စကားေၿပၿဖင့္ အတိုဆံုး အရွင္းဆံုးေရးသားထားသည့္ ရသစာေပအမ်ိဳးအစားၿဖစ္ပါသည္။
၀တၳဳတိုသမိုင္းၿပန္ၾကည့္လ်ွင္
ငါးရာ့ငါးဆယ္ ပိဋကတ္၀တၳဳမ်ားမွစ၍ အေၿခခံေၾကာင္းေတြ ့ရသည္။ ပုဂံေခတ္တြင္ ေတြ ့ရေသာ စဥ့္ကြင္းစာမ်ား၊ေလာကထိပ္ပန္မင္စာ၊ ဇာတ္ၾကီးဆယ္ဘဲြ ့ စသည္တို ့တြင္ ဇာတ္လမ္းဇာတ္ကြက္မ်ားေတြ ့ရ သည္။ အေရးအသားအားၿဖင့္ၾကည့္လ်ွင္လည္း ငါးရာ့ငါးဆယ္ ၊ ဇိနတၳပကာသနီက်မ္း၊ မဂၤလာသာရဒီပနီ၊ နရသာရက်မ္းကဲ့သို ့ေသာ ေရွးေဟာင္းပင္ရင္းက်မ္းၾကီးမ်ားတြင္ တရားေဟာပံုစံမ်ိဳးၿဖင့္ ေရးသားထားၿခင္းမ်ား ကိုေတြ ့နိုင္သည္။
ေရွးက်မ္းၾကီးမ်ားတြင္ပါေသာ အမ်ားစုမွာ ဇာတ္ၾကီးဆယ္ဘဲြ ့မွလဲြလ်ွင္ ၀တၳဳတိုမ်ားၿဖစ္ၾကသည္။ ပံုစံ အားၿဖင့္ မဂၤလာသာရဒီပနီသည္ မဂၤလာတရား ၃၈ ပါးကို ဖြင့္ထားေသာက်မ္းၿဖစ္ၿပီး မဂၤလာတစ္ပါးစီတြင္ ပင္ရင္းပိဋကတ္မွ ဆိုင္ရာ၀တၳဳတိုမ်ားစြာကို ထုတ္ေရးထားေသာက်မ္းၿဖစ္သည္။
နရသာရက်မ္းမွာမူ လူကို ဆံုးမေသာက်မ္းၿဖစ္ၿပီး အက်င့္သီလနွင့္ဆိုင္ရာ သုစရိုက္ ဒုစရိုက္တို ့ကို ပိဋကတ္လာ ၀တၳဳတိုေပါင္းမ်ားစြာၿဖင့္ဆံုးမေရးထားသည့္က်မ္းၿဖစ္သည္။
ဇိနတၳပကာသနီက်မ္းမွာ ဘုရားၿဖစ္ေတာ္စဥ္တို ့ကို ေရးထားၿခင္းၿဖစ္သည္။
ဦးပုည၏ ေဟာစာမ်ားတြင္ ဆဒၵန္ဆင္မင္း၊ သူအိုမၾကီး၊ ယုန္မင္း၊ ကာက၀လိယ တို ့တြင္ ၀တၳဳ ဖန္တီးမွုသေဘာတရားမ်ားပါသည္ကို ေတြ ့လာရသည္။ မူရင္းဇာတ္ထက္ ၀တၳဳဆန္လာရၿခင္းမွာ ဖန္တီးမွုမ်ား ေၾကာင့္ၿဖစ္ၿပီး အေၾကာင္းအရာနွင့္ အေရးအသားမ်ားပါ ဆန္းသစ္လာၾကသည္။
ေနာက္ပိုင္း လယ္တီပ႑ိတ ဦးေမာင္ၾကီး၏ ဆံုးမစာမ်ား၊ နီတိမဥၥရီ
သဂၤဇာဆရာေတာ္၏ သဂၤဇာစကားပံုမ်ား
ဦးေပၚဦး၏ ေလ်ွာက္ထံုးမ်ားတြင္ ၀တၳဳတိုပံုစံနွင့္ ဖတ္ခ်င္စဖြယ္ အေၾကာင္းအရာမ်ားစြာၿဖင့္ေရးဖဲြ ့လာခဲ့ သည္ကိုေတြ ့ရသည္။
၁၉၀၀ ေက်ာ္စကာလထိ ေခတ္သစ္ ၀တၳဳတိုပံုစံအၿဖစ္ တိတိက်က် မေတြ ့ရေပ။ ၿမန္မာ၀တၳဳတိုသမိုင္း ေခတ္ဦးသည္ ဘာသာေရးအစဥ္အလာ အေတြးအေခၚမ်ားသည့္ေခတ္ၿဖစ္ခဲ့ပါသည္။
ကုန္းေဘာင္ေခတ္နွင့္ ကိုလိုနီေခတ္ စပ္ကူးကာလတြင္လည္း ၀တၳဳဆန္ဆန္ စာမ်ိဳးသာရွိ၍ ေခတ္ေပၚ ၀တၳဳတိုမ်ား မေတြ ့ရေပ။ ကိုလိုနီေခတ္ဦးပိုင္းတြင္မူ ၿမန္မာစာေပအလွည့္အေၿပာင္းၿဖစ္လာကာ ၿပဇာတ္မ်ားေပၚ လာေတာ့သည္။
ဆင္ၿဖဴကၽြန္း ဆရာသင္၊ ပုဇြန္ေတာင္ ဆရာခ၊ စတိုင္မြတ္ ဦးကူး၊ ဆရာလြန္းစသည့္ စာေရးဆရာမ်ား၏ ၿပဇာတ္မ်ား ေထာင္နွင့္ခ်ီ၍ ထြက္လာခဲ့သည္။ ေရွးရိုးစဥ္လာမွ ၿပဇာတ္ေခတ္ၿဖစ္လာေသာအခါ ေရးသားေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားလည္းစံုလာသည္။ တေစၱ၊ အခ်စ္၊ စုန္းကေ၀၊ သမိုင္းေနာက္ခံ၊ အတၱဳပၸတၱိ မ်ားပါလာသည္။ ၁၉၀၀ ေက်ာ္ကေၿပာင္းလဲခဲ့ေသာ စာေပလမ္းေၾကာင္းသည္ ၿမန္မာ၀တၱဳတိုဖြံ ့ၿဖိဳးမွုကို လမ္းခင္းေပးၿခင္းသာၿဖစ္ သည္။
ၿမန္မာ ၀တၳဳတို စတင္ေပၚေပါက္ခ်ိန္နွင့္ ပက္သက္ၿပီး ေလ့လာၾကည့္ေသာအခါ
၁၉၁၇ မတ္လထုတ္ သူရိယမဂၢဇင္းတြင္ပါေသာ " ေမာင္သိန္းတင္ မသိန္းရွင္ " ၀တၳဳကို အေစာဆံုး ေတြ ့ရသည္ဟု အမွတ္အသားရွိသည္။ ၄င္းကို ေရႊဥေဒါင္းကေရးသားခဲ့သည္။ စာေပနွံ ့စပ္သူတစ္ဦးၿဖစ္ၿပီး အေနာက္ တိုင္းစာေပမ်ားကို ေလ့လာခဲ့ၿပီး တစ္ထိုင္တည္းဖတ္ခြင့္ရေသာ ၀တၳဳတိုမ်ား ထည့္သြင္းခဲ့ သူၿဖစ္သည္။
 " ၾကိဳးၾကာကန္ရြာလူသတ္မွု၌ ေမာင္စံရွား စံုေထာက္ပံု " ဟူေသာ နာမည္ၿဖင့္စံုေထာက္ ၀တၳဳမ်ား စေရးခဲ့သူၿဖစ္သည္။
၁၉၂၀ တြင္ ဒဂုန္မဂၢဇင္းထြက္လာသည္။ ၀တၳဳတိုမ်ားကို ဦးစားေပးေဖာ္ၿပရာ ေဇယ်၊ ပီမိုနင္း၊ ေမာင္သစၥာ၊ ေငြလေရာင္ စေသာ ၀တၳဳတိုစာေရးဆရာမ်ား ေပၚလာခဲ့သည္။ ဒဂုန္မဂၢဇင္းသည္ ၀တၳဳတို၏အၿပင္ အဆင္၊ အေရးအသား၊ သရုပ္ေဖာ္ပံုကအစ တီထြင္ဖန္တီးခဲ့ရာ ၀တၳဳတိုတေခတ္ဆန္းသစ္ခဲ့သည္။ သို ့ေသာ္ မဂၢဇင္းတန္ဖိုး ၁ က်ပ္ၿဖစ္၍လူမ်ား သိပ္မဖတ္နိုင္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ တမတ္တန္ ၀တၳဳတိုမ်ားေပၚလာခဲ့သည္။
မႏၱေလးမွ ဒဂုန္ခင္ခင္ေလး၏  " ၾကည္ေတာ္ဆက္  " ၊" ေရႊလိပ္ၿပာ "
ၿပည္မွ ဒဂုန္ေရႊမ်ွား၏ " ၾကည္ေတာ္မူ "
ရန္ကုန္မွ တခ်ိဳ ့စာေရးဆရာမ်ားလည္း ၀တၳဳတိုမ်ား ေရးသားလာၾကသည္။
၁၉၂၇ တြင္ က၀ိမ်က္မွန္မဂၢဇင္း ထြက္လာၿပီး ၀တၳဳတိုမ်ားဆက္ထြက္လာသည္။ ပီမိုးနင္း၊ ေဇယ်၊ ဦးဖိုးက်ားစသူတို ့သည္ ေရးသားခဲ့သည္။ ဂႏၱေလာကမဂၢဇင္းေပၚလာေသာအခါ ေဇာ္ဂ်ီ၊ မင္းသု၀ဏ္တို ့ထြက္ ေပၚလာသည္။ ထိုမဂၢဇင္း ၀တၳဳတိုမ်ားကိုစု၍ ေခတ္စမ္းစာေပ ဟူ၍ စာအုပ္ထုတ္ခဲ့သည္။
ေဇယ်၏ ၀တၱဳမ်ားေပါင္း၍ " ၿမန္မာ့မ်က္ပြင္ ့"
တိုးတက္ေရးမဂၢဇင္းမွ ဦးဖိုးက်ား၀တၳဳတိုမ်ားေပါင္း၍ " ကိုယ္ေတြ ့ ၀တၳဳမ်ား"  ထြက္ခဲ့သည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ စီးပြားေရးက်ဆင္းလာရာ ၀တၳဳတိုေစ်းသည္လည္း ေၿခာက္ပဲ၊ ေလးပဲ တန္ ၀တၳဳတိုမ်ား ၿဖစ္လာၿပီး ေနာက္ နွစ္ပဲတန္ထိၿဖစ္ခဲ့ရသည္။ နွစ္ပဲတန္၀တၳဳတိုမ်ားကို ပီမိုးနင္း၊ ဥာဏ၊ သခၤါ စသူတို ့ေရးသားခဲ့ သည္။
၁၉၃၀ ေက်ာ္တြင္မူ မဟာေဆြ၊ ဇ၀န၊ ရန္ေအာင္ ၊မင္းေဆြ၊ ေမၿမိဳ ့ေမာင္ စသည့္ကေလာင္သစ္မ်ား ထြက္ေပၚလာသည္။
ဂ်ပန္ေခတ္၌ ၀တၳဳတိုမ်ားေမွးမိွန္ခဲ့သည္။
စစ္ၿပီးေခတ္ေနာက္ပိုင္းနွင့္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္မူ ၀တၳဳတိုမ်ား အရွိန္အဟုန္ၿဖင့္ ဖြံ ့ၿဖိဳးလာ ခဲ့ၿပီး ဒဂုန္၊ တာရာ၊ စာေပသစ္၊ ေသြးေသာက္၊ ရူမ၀၊ ၿမ၀တီ၊ ေငြတာရီ၊ မိုးေ၀ စေသာ မဂၢဇင္းမ်ားထြက္လာခဲ့ပါ သည္။ ထိုမဂၢဇင္းပါ ၀တၳဳတိုမ်ားမွာ သူ ့ေခတ္နွင့္သူ ေၿပာစမွတ္ၿပဳေအာင္ ထင္ရွားခဲ့သည္။
ၿမသန္းတင့္၏ နိဗၺာန္ေခၚစတမ္း
မင္းယုေ၀၏ ကုကၠိဳေတာဘူတာေလး
ေသာ္တာေဆြ၏ သူတို ့ၿပန္လာၾကပါေစ တို ့မွာထင္ရွားခဲ့ေသာ ၀တၳဳတိုေလးမ်ားၿဖစ္သည္။
ကမာၻ ့ ၀တၳဳတိုမ်ားနွင့္ ရင္ေဘာင္တန္းနိုင္ခဲ့သည့္အတြက္ The Working People's Daily သတင္းစာ၌ အဂၤလိပ္ဘာသာၿဖင့္သာမက ၿပင္သစ္၊ ဂ်ာမန္၊ ရုရွ၊ ဂ်ပန္စေသာဘာသာမ်ားၿဖင့္ ၿမန္မာ၀တၳဳတိုမ်ားကို ေဖာ္ၿပခဲ့ ၾကဖူးသည္။
ယေန ့ေခတ္တြင္မူ မေဟသီ၊ ကလ်ာ၊ ေရႊအၿမဳေတစေသာ မဂၢဇင္းၾကီးမ်ားတြင္ ၀တၳဳတိုမ်ား အသားေပး ေဖာ္ၿပေနေလသည္။ မည္သို ့ပင္ဆိုေစ စိတ္အာဟာရေဆးတစ္ခြက္ၿဖစ္ေသာ ၀တၳဳတိုမ်ားသည္ လည္း လူ ့ေလာကအတြက္ ေရၾကည္တစ္ေပါက္သဖြယ္အားအင္ၿဖစ္ေစခဲ့ပါသည္။
ဦးတည္ခ်က္ေကာင္းၿခင္း၊ ဇာတ္လမ္းၿပည့္စံုၿခင္း၊ ဇာတ္ေကာင္စရိုက္ပီၿပင္ၿခင္း၊ အေရးအသားေကာင္း ၿခင္း၊ စာဖတ္သူအား ရသနွင့္ စဥ္းစားစရာေပးနိုင္ၿခင္းတို ့သည္ ၀တၳဳတိုတို ့၏ လကၡဏာမ်ားၿဖစ္ရာ ေရွးေခတ္ ၿမန္မာ၀တၳဳတိုမ်ားသည္လည္း ကမာၻတန္း၀င္စာေပၿဖစ္ခဲ့သည္မွာ အံ့စရာေတာ့မရွိေပ။
သို ့ေသာ္လည္း ထိုစာေပလက္ရာမ်ား မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းရမည့္တာ၀န္ကေတာ့ ကၽြန္မ တို ့ေနာင္လာေနာက္သားမ်ား၏ တာ၀န္သာၿဖစ္ပါသည္။
 ဧပရယ္ေဆြေဆြ

0 comments: